وزیر ارتباطات در اولین نشست خبری خود پس از دو سال سکوت، با نقد صریح رویکردهای سنتی به فیلترینگ، از خسارت ۶۸ همتی به زیرساختها در «جنگ رمضان» پرده برداشت. ستار هاشمی ضمن اعلام مخالفت قاطع با طرح «اینترنت طبقاتی»، از رایزنی با مقامات ارشد کشور برای بازنگری در فرایند محدودسازی اینترنت و پایان دادن به خودتحریمی فضای مجازی خبر داد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اعلام بازگشت ترافیک اینترنت به ۷۸ درصد سطح دیماه ۱۴۰۴، از کاهش تدریجی محدودیتها و پایداری شبکه پس از اختلالات اخیر خبر داد. همزمان، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که اپراتورها طبق تعهدات پروانهای مکلفاند تا پایان سال ۱۴۰۷، پوشش شبکه ۵G را به ۷۵ درصد کشور توسعه دهند.
از لحظهای که سایه جنگ دوباره بر کشورمان سایه انداخت ـ که خوشبختانه فعلا برطرف شده است ـ یکی از نخستین پرسشهایی که به ذهن مردم رسید این بود که آیا اینترنت بینالملل دوباره قطع خواهد شد؟
نمودارهای پایش وضعیت اینترنت حکایت از این دارند که اتصالها در ساعات گذشته با نوسان همراه بوده و پس از یک افت کوتاهمدت دوباره به سطح قبل بازگشته است.
دادههای نت بلاکس نشان میدهد دسترسی به اینترنت در منطقه آزاد جامو و کشمیر پاکستان برای سومین روز متوالی با اختلال مواجه است؛ اقدامی که همزمان با تشدید درگیریها بر سر ممنوعیت فعالیت «کمیته اقدام مشترک عوامی»، دسترسی به اطلاعات و رصد تحولات میدانی را محدود کرده است.
مردم به شدت نگران قطعی مجدد اینترنت هستند. اینترنتی که از بازگشایی نیمبند آن کمتر از دو هفته میگذرد.
کارشناسان امنیت شبکه هشدار میدهند که قطع اینترنت، منجر به توقف بهروزرسانیهای امنیتی دستگاهها و انباشته شدن آسیبپذیریها میشود و میتواند خطر حملات سایبری و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران را افزایش دهد.
تصمیم به قطع اینترنت به بهانه «امنیت»، فراتر از یک قطع ارتباط ساده، لایههای عمیقتری از ناامنی را در رگهای جامعه تزریق میکند که شاید در نگاه اول به چشم نیاید.
بررسیهای فنی از پشتپرده حملات سایبری اخیر در کشور نشان میدهد که قطع و محدودسازی اینترنت عمومی، تأثیری در توقف هکرهای حرفهای ندارد. کارشناسان بر این باورند از آنجا که بسیاری از این حملات با منشأ داخلی یا از طریق شبکههای اختصاصی هدایت میشوند، انسداد اینترنت فاقد منطق امنیتی است و صرفاً به تشدید بحران ناامنی سایبری در کشور دامن میزند.
علیرغم آغاز تنش های نظامی جدید بین ایران و رژیم صهیونیستی از شب گذشته، دادههای ۲۴ ساعته رادار کلودفلر نشان میدهد که ترافیک اینترنت ایران در ساعات گذشته روندی عادی و متناسب با الگوی روزانه مصرف کاربران داشته و هیچ نشانهای از قطعی گسترده یا افت ناگهانی سراسری در سطح شبکه مشاهده نمیشود.