فعالان اقتصادی معتقدند با وجود کاهش محدودیتهای اینترنتی، تبعات ناشی از ۸۸ روز اختلال و قطعی اینترنت همچنان بر پیکره اقتصاد دیجیتال کشور سنگینی میکند. به گفته آنها، کاهش فروش، توقف پروژهها، افت سرمایهگذاری، تعدیل نیرو و کاهش اعتماد مشتریان و شرکای تجاری از جمله پیامدهایی است که بسیاری از کسبوکارها هنوز در حال جبران آن هستند.
دادههای جدید کلادفر و گزارشهای امنیتی منتشرشده در سال ۲۰۲۶ نشان میدهند که برای نخستین بار در تاریخ اینترنت، رباتها و سامانههای مبتنی بر هوش مصنوعی سهم بیشتری از ترافیک وب را نسبت به کاربران انسانی تولید میکنند. تغییری که میتواند مدل کسبوکار وب، تبلیغات دیجیتال و حتی آینده اینترنت را دگرگون کند.
اسپیس ایکس ۵۳ ماهواره استارلینک را پس از دو پرتاب موفق در کمتر از ۱۹ ساعت به مدار زمین فرستاد.
رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران در گفتوگویی میگوید:«در جلسه ستاد دولت هیچ بحثی درباره توزیع نکردن اینترنت بین دیتاسنترها نشده بود.»
مدیرعامل یک شرکت تخصصی حوزه امنیت فناوری اطلاعات، با تشریح دلایل بروز اختلالات پس از اتصال مجدد اینترنت، گفت: مسدود شدن مسیرهای مسیریابی بینالمللی در زمان قطع ارتباطات و ضرورت بازسازی اعتماد میان روترهای داخلی و خارجی، از مهمترین عوامل بروز اختلالات موقت در شبکه پس از بازگشایی مجدد اینترنت است، در همین حال بهروزرسانی روشها و تکنیکهای جدید فیلترینگ هم ادامه دارد.
محمود واعظی وزیر پیشین ارتباطات، با انتقاد از تلاش برخی جریانها برای ایجاد محدودیت در دسترسی کاربران، تأکید کرد که هرگونه مداخله در مسیر رفع فیلترینگ و اتصال کامل اینترنت میتواند به افزایش نارضایتی عمومی و آسیب به کسبوکارهای وابسته به فضای مجازی منجر شود.
در حالی که پس از حدود سه ماه قطعی مکرر اینترنت، کاربران به اینترنت دسترسی پیدا کردهاند؛ اپراتورها باید پاسخ دهند که چه اتفاقی برای بستههای اینترنت پرو که توسط آنها ارئه شد، میافتد. همان بستههایی که گیگی ۴۰ هزارتومان به فروش رسیدند.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به رشد شتابان و فراتر از میانگین جهانی مصرف داده در کشور از اواسط دهه ۹۰، بر ضرورت تحول در حکمرانی و رویکردهای تنظیمگری دیجیتال تاکید کرد. وی توسعه زیرساختهای ارتباطی را نیازمند تامین منابع مالی پایدار و سرمایهگذاری دانست و تقویت ظرفیتهای انسانی را اولویت اصلی رشد اقتصادی کشور برشمرد.
مصطفی سند، وزیر ارتباطات عراق، با افشای وجود بیش از یک و نیم میلیون مشترک اینترنت غیرقانونی و بدون مجوز استارلینک در این کشور، از آغاز عملیات گسترده تحت نظارت خود برای برچیدن این شبکهها در اواسط ماه آینده خبر داد و به قاچاقچیان بزرگ هشدار داد که هیچ رحم و اغماضی در کار نخواهد بود.
سیاست جدید پلتفرمهای بزرگ جهان برای حذف خودکار حسابهای کاربری راکد، به دلیل فیلترینگ شدید و اختلال در دریافت پیامکهای فعالسازی، به تهدیدی جدی برای نابودی دائمی اطلاعات و سرمایههای دیجیتال کاربران ایرانی تبدیل شده است.