در روزهای اخیر، برخی جریانهای سیاسی و رسانهای تلاش کردهاند رخدادهای امنیتی مرتبط با چند بانک کشور را به اتصال این بانکها به اینترنت نسبت دهند. این در حالی است که بررسیهای فنی نشان میدهد چنین تحلیلی از منظر امنیت شبکه و امنیت سایبری فاقد پشتوانه کارشناسی است و با واقعیتهای فنی موجود همخوانی ندارد.
پیامرسانهای ایرانی طی سالهای اخیر با حمایتهای گسترده دولتی و رشد قابل توجه تعداد کاربران، به بخشی از زیستبوم ارتباطی کشور تبدیل شدهاند. با این حال، افزایش تعداد کاربران لزوما به معنای رضایت عمومی نیست. بررسی گزارشهای رسانهای، اظهارات کارشناسان و تجربه کاربران نشان میدهند که این پیامرسانها همچنان با چالشهایی در حوزه اعتماد عمومی، امنیت و حریم خصوصی، کیفیت خدمات، رقابتپذیری فنی و پایداری زیرساخت مواجهاند؛ چالشهایی که مانع از تبدیل شدن آنها به جایگزینی کامل برای نمونههای جهانی شده است.
با توجه به محدودیتها و قطع دسترسی به اینترنت بینالملل در ماههای اخیر، پیامرسانهای بومی به اصلیترین بستر ارتباطی درونکشوری تبدیل شدند. خبرآنلاین در نظر دارد طی یک نظرسنجی، کیفیت خدماترسانی، پایداری شبکهها و ترجیحات شما کاربران را در این دوره ارزیابی کند.
در پی بروز اختلال در شبکه بانکی بانکهای ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات، پیگیریها از یک مقام مسئول بانکی نشان میدهد این اختلال ارتباطی با حمله سایبری ندارد و مشکل ایجادشده به زیرساختهای فنی و ارتباطی مرتبط است.
به دنبال بروز مشکل در ارائه خدمات برخی بانکها از صبح امروز شنبه (23 خردادماه)، پیگیریهای سیتنا نشان میدهد عامل اختلال در خدمات الکترونیکی برخی بانکهای کشور، بروز مشکلات زیرساختی در شرکت ملی خدمات انفورماتیک است؛ مشکلی که از ساعات ابتدایی امروز آغاز شده و تلاش برای رفع آن ادامه دارد.
براساس گزارشهای منتشر شده، یوتیوب بیش از ۷۵ کانال ایرانی متعلق به نهادهای رسمی، رسانهها و اشخاص را حذف کرده است.
پس از کشورهایی مانند استرالیا، اندونزی و مالزی اکنون دولت کانادا نیز با معرفی «قانون شبکههای اجتماعی امن» (Safe Social Media Act) قصد دارد استفاده از شبکههای اجتماعی را برای نوجوانان ممنوع کند. این لایحه که «مارک میلر»، وزیر فرهنگ کانادا، آن را معرفی کرده است، داشتن حساب کاربری در شبکههای اجتماعی را برای کودکان زیر ۱۶ سال مسدود میکند.
بررسی دادههای سامانه پایش اینترنت رادار کلودفلر نشان میدهد که با وجود تداوم تنشهای نظامی و امنیتی در منطقه، طی ساعات اخیر هیچ نشانهای از اختلال سراسری یا افت غیرعادی ترافیک اینترنت در ایران ثبت نشده است. دادههای موجود حاکی از پایداری نسبی شبکه در سطح ملی است، هرچند شرایط منطقهای همچنان ریسک بروز محدودیتهای ارتباطی را افزایش داده است.
بهنظر میرسد ایرانیها حالا تحت عنوان کاربران آذربایجانی درحال استفاده از ChatGPT هستند.
آیا قطع اینترنت در شرایط بحرانی واقعاً ما را از خطر هک شدن نجات میدهد یا خود به منشأ ناامنی تبدیل میشود؟