پایگاه خبری سیتنا در خبری اعلام کرد که ستاد راهبری و ساماندهی فضای مجازی صبح امروز دوشنبه (چهارم خردادماه) به ریاست محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه داد و بازگشت اینترنت به وضعیت قبل از دی ماه ۱۴۰۴ مصوب شد.
خبرگزاری فارس در مطلبی اعلام کرد که مصوبه بازگشایی اینترنت با ۹ رای موافق و ۳ رای مخالف تصویب و برای تأیید به دفتر رئیسجمهور ارسال شده است.
محمد مهاجری فعال رسانهای در توییتی خواستار انتشار صورتجلسه «ستاد ساماندهی فضای مجازی» درباره بازگشایی اینترنت شد.
معاون سیاستگذاری و برنامهریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات، گفت: تجربه چند سال اخیر نشان داد هرچه فشار برای انسداد بیشتر شد، جامعه بیشتر به سمت راه های حکمرانی گریز، اینترنت ماهوارهای، ابزارهای ناشناسساز و دارکوب حرکت کرد. نتیجه سیاست فیلترینگ آقایان چه شد؟ شکلگیری یکی از بزرگترین اقتصاد زیرزمینی در تاریخ ایران. بازار چند ده هزار میلیاردیِ حاصل از این سیاست، حالا برای خودش اتاق عملیات رسانهای علیه هرگونه اصلاح ساخته است.
بزرگترین دشمن امنیت سایبری ما، شاید نه هکرهای بینالمللی، که خود قطعی اینترنت باشد. در حالی که فکر میکنیم با قطع شبکه، دشمن را در بیرون مرزها نگه داشتهایم، در حقیقت داریم زامبیهای دیجیتال را در دل سیستمهایمان تغذیه میکنیم.
معرفی بستههای اینترنت پرو، منجر شد که اپراتورها برای افزایش حداکثری و قانونی قیمتها اقدام کنند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور (نصر) از عبور آمار ثبتنام فریلنسرها از مرز ۲۰۰ هزار نفر خبر داد. این استقبال بیسابقه که به دنبال ایجاد امکان دسترسی به «اینترنت پرو» (ویژه) برای اعضا شکل گرفته، علاوه بر رشد چند هزار درصدی اعضای حقیقی سازمان، درآمدی ارزیابیشده در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان را از محل حق عضویتها روانه حساب نصرهای استانی میکند؛ رقمی که میتواند ساختار مالی و اداری این نهاد صنفی را به طور کامل دگرگون کند.
طالبان که به دلیل هزینه بالای فیلترینگ، از مسدود کردن برخی برنامهها و سایتها ناامید شده، به این نتیجه رسیده که کمهزینهترین گزینه، محدود کردن دسترسی شهروندان به اینترنت پرسرعت است، لذا قطع اینترنت پرسرعت فیبرنوری و سپس محدود کردن اینترنت بیسیم، در ولایات مختلف افغانستان به اجرا درآمده است.
با گذشت بیش از ۲ هزار ساعت از قطع سراسری شبکه، مبالغ اینترنت بینالملل از جیب کاربران کماکان در حال کسر شدن است و ارائه خدمات به آنها، منوط به اینترنت ملی شده است.
محمد سرافراز، رییس پیشین سازمان صداوسیما و عضو کنونی شورای عالی فضای مجازی، در گفتوگو با روزنامه اینترنتی فراز به جزییاتی از فرایند قطع اینترنت جهانی در ایران میگوید. سرافراز باور دارد که در مجموع سه نگاه کلی به مقوله اینترنت در ایران وجود دارد: ۱-هوادارن قطع دائم و موقت اینترنت ۲-ذینفعانی که از تفکر گروه اول برای درآمدزایی استفاده میکنند و در نهادهای تصمیمگیر، صاحب جایگاهند ۳-طرفداران اینترنت جهانی که قربانی دو گروه اول هستند. این گفتوگو را بخوانید.